Miért fázunk meg télen? Hát nem a hidegtől!

A kórokozóknak a meleg kedvez, hidegben sokkal kevésbé szaporodnak. Ezen felül a hideg maga erős gyulladáscsökkentő hatású, kifejezetten jó hatású a szervezetre. akkor mégis miért télen betegszünk meg?

megfazas

A téli megfázásoknak és az influenzának 3 fő oka van:

  1. Alacsony D3-vitamin szint

A D3-vitamin az immunrendszerünk megfelelő működését rendkívüli módon támogatja. A nap UV-B sugarainak hatására termelődik a bőrünkben. Nyáron tehát jól megnő a szintje szervezetünkben és mivel zsíroldékony vitaminról van szó, lassan ürül. Télre, főleg tél végére, tavaszra a szintje nagyon lecsökken, hiszen nem éri bőrünket erős nap. Ez az egyik fő oka, hogy leginkább télen és tavasszal betegszünk meg, nyáron meg a legritkábban.

  1. Fényhiány

Míg nyáron kb 16órán keresztül van világos és 8órát van csak sötét, addig télen pont fordítva. Ez a bioritmusunkra (ún. cirkadián-ritmusunkra) nagyon rossz hatással van. Romlik az alvásminőségünk és hangulatunk, mely az immunrendszerünkre is nagyon rossz hatással van.

  1. Zárt tér

Habár a környezetünkben télen a hidegben kevesebb a kórokozó, embertársaink közül többen betegebbek, hiszen immunrendszerük az előbbiek miatt a rosszabb. Mi pedig többet tartózkodunk egy légtérben velük, zárt helyen.

Megoldás:

  1. A napfény okozta D3-vitamin hiányt nagyon egyszerű elkerülni: Szedjünk télen több D3-vitamint, 8-10ezerNE-t (NE=Nemzetközi Egység), azaz 200-250mcg-mot naponta (lehetőleg K1- és K2-vitaminnal együtt). Ezzel nagy mértékben fokozzuk immunrendszerünk működését és számos tanulmány bizonyítja, hogy ez a jelenleg ismert leghatékonyabb módja az influenza megelőzésének és a belőle való gyorsabb kilábalásnak. (Olyannyira , hogy pár haladó szemléletű kórházban már a protokoll részét képezi a nagy dózisú D-vitamin adása bent fekvő betegeknek, hogy megelőzzék a járványok kitörését!)

 

  1. A megváltozott fényciklus okozta bioritmusunk helyreállítása kicsit macerásabb, de szintén megoldható. Beszerezhetőek teljes spektrumú fényt adó lámpák, melyek a napfénnyel megegyező fényt adnak. Ilyeneket érdemes használni nap közben otthonunkban/munkahelyünkön (és különösen kerülni a legkárosabbnak számító neon fényeket, melyek munkahelyekre sajnos nagyon jellemzőek). Lefekvés előtt min. 2órával pedig kerüljük a mesterséges fényeket, azaz úgy nevezett kék fényforrásokat, mint amilyen a lámpa, TV, LED. Megoldás ha már csak gyertyával vagy speciális, csak vörös fényt kibocsátó lámpával világítunk este. További segítség az Flux nevű program, mely a számítógépünk/laptopunk kijelzőjének fénykibocsátását a kékről vörös fénytartományba viszi át. A vörös fény a kékkel szemben nem állítja le agyunk melatonin termelődést, mely egy erős antioxidáns, ami a megfelelő cirkadiánritmusunkért és jó alvásunkért felelős.
  1. Ha mindenki szedne D3-vitamint, napfénynek megfelelő fényt adó lámpát használna nappal és kerülné a mesterséges fényeket este, ahogyan az előbbiekben írtam, akkor a 3-dik pont önmagától megoldódna, hiszen mindenkinek éppen olyan jó lenne az immunrendszere télen is. Mivel azonban környezetünket erre nem kötelezhetjük, így ugyan a mi immunrendszerünk jó lesz, embertársainké nem és ugyan úgy meg fognak betegedni és a velük való érintkezés során elkaphatjuk tőlük még jó immunműködés esetén is a betegségüket, bár kisebb eséllyel és enyhébb, gyorsabb lefolyású lesz az. Elkerülni nem tudjuk a másokkal való érintkezést, de arra azért ügyelhetünk, hogy minél kevesebbet legyünk zárt térben.