(idézet a Lelki eredetű betegségek lexikonából)

ásítozó férfi

“Az önmagunk elengedésétől és elhagyásától való félelem. Bizonytalanságban élünk, pedig minden történést az irányításunk alatt szeretnénk tartani. Amikor alszunk a ” mentális képességeink” is alszanak, az érzékeink éberek és nyitottabbak az ismeretlenre vagyis sebezhetőbbek vagyunk. Ha elménket mindenféle gondolatokkal foglaljuk le, megakadályozzuk, hogy az álom hatalmába kerítsen bennünket. Az életünk feszültséggel, szorongással, bűntudattal teli, s néha még egy fajta paranoia is úrra lesz rajtunk. Ez egy olyan szituáció következtében alakulhatott ki amelyben úgy éreztük, hogy az önazonosságunkat vagy a túlélésünket bizonyos módon veszélyeztették. Előfordulhat, hogy szélsőségesen idegesek vagyunk, nehezen foglalunk állást, hozunk meg döntéseket.  Úgy érezzük mintha minden alvással kicsit meghalnánk, s ez felébreszti bennünk az ismeretlentől vagy az éjszakától való félelmet. Az álmatlanság erősen kötődhet a tudatos vagy tudat alatti bűntudathoz, úgy érezzük nem érdemeljük meg a pihenést. Talán arra programoztuk be magunkat, hogy az alvás egyet jelent az időpazarlással. Az álmatlanság kapcsolódhat a saját magunk szeretetének képtelenségéhez, a szeretetbe és az életbe vetett bizalom hiányához. Meg kell tanulnunk relaxálni, lazítani, feloldani a kontrollt, hogy az alvásnak és az álomnak helye legyen az életünkben.”

MASSZÁZS ÉS TERÁPIA:

Segít az ellazulásban, a relaxálásban és oldja a stresszt ami az alvási zavarok egyik fő okozója.

masszázstól ellazult nő

GYÓGYHATÁSÚ TÁPLÁLÉKOK:

Mézes meleg tej, pulykahús, sajt, földi mogyoró, banán:

Mennyit fogyasszunk ezekből? : Lefekvés előtt egy pohár langyos mézes tejet ( hő hatására több tripofán szabadul fel), egy szelet pulykasonkát magos korpás kenyéren, egy banánt, egy marék diót, egy kis tálkányi főtt babot vagy egy-két szelet sajtot.

Teljes kiőrlésű gabona félék:

A zabkása, teljes kiőrlésű gabonapehely, a korpás kenyér és más összetett szénhidrátok serkentőleg hatnak a szerotonin termelődésre.

Mennyit fogyasszunk?: Az ajánlott napi szénhidrát mennyiségből három adagot teljes kiőrlésű gabonafélékből fedezzük (egy adag egy kis tál gabonapehelynek, egy szelet magos vagy korpás kenyérnek, fél csésze barna rizsnek vagy árpának felel meg). Ha lefekvés előtt összetett szénhidrátot eszünk, meg előzhető az éjszakai vércukorsüllyedés, ami egyeseknél alvás zavarokat okozhat.

MI AZ A TRIPTOFÁN?

A triptofán egy esszenciális aminosav. Ez azt jelenti, hogy az emberi szervezet nem képes előállítani, így az étellel kellene elegendő mennyiségben magunkhoz vennünk ahhoz, hogy biztosítsuk a szervezetünk számára. A triptofán a szerotonin neurotranszmitter előfutára a központi idegrendszerben. A tudomány úgy tartja, hogy a szerotonin szabályozza az alvásciklust és a hangulatot.

A triptofán néhány természetes forrása a tojás, banán, datolya, szójabab, lazac, csirkehús, pulyka és a sertéshús.

A laktóz intolerancia és a fruktóz felszívódási zavara nehezítheti a triptofán felszívódását a belekben.

ÖSSZESSÉGÉBEN A TRIPTOFÁN:

  • Segít, hogy elaludjunk
  • Csökkenti a fájdalomérzékenységet
  • Nem gyógyszeres antidepresszánsként hat
  • Enyhíti a szorongást és a feszültséget
  • Segít leküzdeni az alkoholizmust

Forrás : Reader’s Digest – Terítéken az egészség